Header

سخنرانی استاد رائفی پور با موضوع نقد فیلم جدایی نادر از سیمین -لایه 1 و 2

1

سخنرانی استاد رائفی پور با موضوع نقد فیلم جدایی نادر از سیمین -لایه 1 و 2

فیلم جدایی نادر از سیمین را در 4 لایه نقد خواهیم کرد؛ نقد من سیاسی نیست ولی در آن حرف های سیاسی بسیاری وجود دارد.
فیلم جدایی فیلم خاصی است که سیاسی شد و جایزه های زیادی را در جشنواره های مختلف بدست آورد که نشان می دهد فیلم خاصی بوده است.
این فیلم چند لایه دارد که با یکدیگر مرتبط هستند.
لایه اول ریش پیمان معادی در فیلم خود یک سرنخ است و فیلمنامه آن بسیار قوی نوشته شده است که این فیلمنامه حفره هم داشته است.
حفره های این فیلم مانند برداشتن پول توسط مادر و دیدن این صحنه توسط دختر و سکوت آن در چواب پدرش و یا نگهداری پیرمرد قبل از شروع جدایی می شود.
یک تحلیل گر واقعی، حفره او را گول نمی زند بلکه به دنبال فایده آن است و در کشور ما به رنگ و لعاب بیشتر اهمیت می دهند.
کسی که لایه‌ای نگاه می کند می گوید شخصیت پردازی نشده است، در حالی که کاملا دقیق اصغر فرهادی شخصیت پردازی کرده است.
برخورد غیراصولی با زن چادری، هول دادن در حمام و خوردن در به پدر نشان دهنده بی هویتی نادر است و شخصیت اصلی نادر قانون مندی، غرور و قلدری آن را نشان می دهد که می خواهد حرف خود را بر کرسی بنشاند.
در نقش سیمین در هیچ جا عاطفه واقعی مادر به دختر را نمی بینید، مگر آن جا که دختر به خانه مادر می رود و سیمین نیز فرد مغروری بوده است.
در نقش راضیه قسم نخوردنش عجیب است، بیشترین دروغ را می گوید، بدون اجازه مرد در خانه کسی کار می‌کند، یک پیرمرد را با قساوت می بندد، دروغ هایی به دخترش می گوید که همه اینها بیان می کند که این چهره پارادوکس کاری است.
اصلا فیلم «جدایی نادر از سیمین» نبوده است بلکه «جدایی سیمین از نادر» بوده است.
در نقد باید مولف را بشناسیم تأثیری  که تصویر دارد هیچ چیز دیگری نمی تواند بر جای بگذارد.
مدل فرهادی ابهام آفرینی، ایجاد شبهه، ایجاد سوال و جواب ندادن به آن سوال ها است و فیلم ایشان پیام های ناخودآگاه دارد که جواب آخر را در فیلم می دهد و مخاطب در فیلم به جای فعل، انفعال دارد و در سه گانه آخر (چهار شنبه سوری، درباره الی و جدایی نادر از سیمین) استادانه مخاطب را سح رو جادو می کند.
در صحنه عبور پیرمرد از خیابان، بازی دختر بچه با شیر کپسول اکسیژن مانند عروسک اسباب بازی در دست کارگردان می شوید.
کارگردان ما را آزاد می گذارد تا بین تنگنای شریعت، داشتن پدر آلزایمری، بی پولی و جدایی بین دو نفری که دوست دارید و مانند این ها قرار بگیریم.
مدل فیلمبرداری در این فیلم دوربین روی دست و نشان دادن کلوزآپ است که استقرار و تمرکز را از مخاطب می گیرد و خیلی حرفه ای و استادانه از دوربین استفاده می کند.
ایشان به اکثر اخلاقیات جامعه ایرانی آشنا است و به طور ویژه ما را شناخته است، به طوری که شبکه فارسی وان توانست مردم ما را بشناسد و فیلم های کره ای را پخش می کند؛ به این معنا که پس از پخش فیلم های کره ای در ایران و استقبال خوب مردم از ان با ذائقه مخاطب آشنا شدند و فیلم های کره ای را به نمایش گذاشتند.
سینماگران و تحلیل گران 3 زمینه روان شناسی، دشمن شناسی و جامعه شناسی را نمی دانند.
فیلم جدایی نیاز به ساختار گرایی مذهب و غیر مذهب، زن و مرد، مدرنیته و سنت، طبقه فقیر و ثروتمند و میهن و قانون دارد و من تفکیک تکنیک و محتوا نمی کنم.
لایه اول
نقد لایه اول درباره اخلاق است، حتی در فیلم چهارشنبه سوری مدل «دروغ» وجود داشته و به ما می‌گوید که غرور نداشته باشیم.
این فیلم درباره قضاوت بوده است و شخص سیاه و سفید وحود ندارد و افراد بیشتر خاکستری بوده اند.
فیلم «جدایی نادراز سیمین» ادامه چهارشنبه سوری بوده است و فیلم بعدی فرهادی محسوب می شود.
در فیلم راست رستگاری وجود ندارد و دلیل دروغ گفتن مردم را نشان می دهد و در سکانس آشغال بردن دختر از پله ها و پاره شدن نایلون و دست زدن دختر بچه در آن فرهادی عالی ظاهر شده است.
یکی از دلایلی که غربی ها از این فیلم خوششان آمده است دلیل بیان کننده نسبی گرایی است.
نگاه فمینیستی در این فیلم زیاد بوده است، مثلا یک زن خوشبخت وجود ندارد تهمت های زیادی زده می شود، مردسالاری محض را می بینیم که در آن حکم طلاق با مرد است و معلم درس تهدید می شود و امثال این ها.
نوع نگاه این فیلم نگاه مدرنیته است و تدوین فیلم شاهکار بوده است و عدم تشخیص فضا را در دوربین روی دست نشان می دهد که شخصیت ها تحول ندارند.
لایه دوم
لایه دوم این فیلم نشانگر سیاه نمایی و دردنمایی است یعنی نشان دادن خانه های دلگیر، خیابان های شلوغ، دیوارهای کثیف، دادگاه شلوغ  و پر سر و صدا، کلوز آپ های زیاد.
در سکانس آغازین فیلم کارگردان با تمام مخاطبین فیلم بازی می کند و در سراسر فیلم می گوید که همه دروغگو هستند و تنها کسی که دروغ نمی گوید لیلا حاتمی است؛ به این معنا که سیمین از نظر حقیقت چهره سفید فیلم محسوب می شود.
در فیلم جدایی، قاضی اصلاح طلب بودن را متوجه نمی شود و مبنای غلط و درست بودن را شخص قاضی تشخیص می دهد که بیانگر نماد قدرت است و نشانگر این است که دستگاه قضا به نفع فرادستان و نه فرودستان فعالیت می کند.
فرزند نماد راستگویی است که در این فیلم دیدن شرایط راستگویی و حس ناخود آگاه برای دروغ گفتن به خوبی نمایش داده می شود.
در صحنه پس از دادگاه که نادر، دخترش و پدرش در ماشین هستند 3 نسل گذشته، امروزه و آینده را نمایش می دهد.
غربی ها به فیلمی جایزه می دهند که در زمین آن ها بازی کند و هدف آنها سود است و ما هم همین طور هستیم؛ یعنی در جشنواره فیلم فجر فیلمهای برخلاف فیلم فجر را نشان نمی دهیم.
فیلم بچه های آسمان به دلیل قرار گرفتن با فیلم یک یهودی موفق به گرفتن جایزه اسکار نشد و تحلیل گران غرب گفته اند فیلم جدایی حرکتی در برابر تحریم ها بوده است.

سخنرانی استاد رائفی پور با موضوع نقد فیلم جدایی نادر از سیمین -لایه 1 و 2

http://www.musicfm.ir/?p=8679

دانلود آهنگ جدید هادی دهپرور بنام بیا برگرد

موارد مرتبط

0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.